Een dagje in Eisfelder Talmühle

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 

Een dagje in Eisfelder Talmühle op 21 en 22 mei 1978

 
 
Na een inleiding met kaartjes en dienstregelingen volgt een fotografisch verslag van een bezoek aan Eisfelder Talmühle.
 
 
Een gedeelte van de Verkehrkarte der DDR, Blatt 5, met de titel 'Halberstadt', uitgave 1976, brengt het uitgestrekte spoorwegnet van de toenmalige 'Harzquerbahn' in beeld. Duidelijk is te zien, dat de 'Zonengrenze' het Harzgebergte dwars doormidden snijdt. Zo ook dat de Oost-Duitsers op de kaart niets wijzer werden van wat er aan de andere kant van de grens met het Westen lag. Alle vroegere verbindingen over weg en spoorweg waren na het aanbrengen van het 'IJzeren Gordijn' in 1961 verbroken.
Het gedeelte van de Harzquerbahn tussen Elend en Sorge (overigens toepasselijke namen in dat gebied) lag zodanig dicht tegen de 'Zonengrenze', dat Volkspolizisten op de trein meereden en een oogje in de gaten hielden. Wee je gebeente dat je het waagde om uit de trein te springen voor een vluchtpoging naar het vrije westen...! Dat was onmogelijk. En iemand uit het westen op de trein moest het ook zeker niet wagen om op deze plaats vanuit de trein een foto te maken.
 
Het hoogste punt (1142 meter) van Midden-Duitsland lag op de Brocken. Generaties lang was dit het uitstapje voor alle Duitsers. Je moest daar eens geweest zijn, maar na de Tweede Wereldoorlog was dat snel voorbij. Russische militairen vestigden zich op de berg om het westen van Europa 'af te luisteren'. De vroegere 'Brockenbahn' werd later vanaf Schierke tot op de top van de berg een 'Kolonnenweg'. Het dorp Schierke werd het eindstation en dat alleen voor de inwoners van dat dorp. Niemand mocht verder reizen dan Drei Annen Hohne, dan alleen met een Sonder Ausweis.
 
 
Een kaart uit 1949 laat het volledige spoorwegnet van de 'Harzquer- und Brockenbahn' zien met stations, halten en laadplaatsen. De hoofdlijn Nordhausen (Nord) - Wernigerode heeft een lengte van 60,5 kilometer. Daarnaast zijn er nog twee zijtakken, met lengten van 13,5 km (tot Hasselfelde), 5,4 kilometer (tot Schierke) of 18,9 kilometer (tot op de Brocken).
 
 
De dienstregeling tussen Nordhausen (Nord) en Wernigerode uit 1978 vermeldde vier doorgaande treinen in beide richtingen, twee diensten in beide richtingen tussen Nordhausen (Nord) en Eisfelder Talmühle, alsmede één enkele extra verbinding tussen Drei Annen Hohne en Wernigerode.
 
 
De dienstregeling tussen Hasselfelde en Eisfelder Talmühle uit 1978 vermeldde drie treinen in beide richtingen, waarvan één alleen op werkdagen.
 
 
KD 010-01           21-05-1978          DR, 99.7242-3, trein 14421 (Hasselfelde - Eisfelder Talmühle), bij aankomst te Eisfelder Talmühle (a. = 12.25 uur).
 
 
KD 010-02           21-05-1978          DR, 99.7242-3, trein 14421 (Hasselfelde - Eisfelder Talmühle), bij aankomst te Eisfelder Talmühle (a. = 12.25 uur).
 
 
KD 010-03           21-05-1978          DR, 99.7242-3, rangerend naar de asput te Eisfelder Talmühle.
 
 
KD 010-04           21-05-1978          DR, 99.7242-3, tijdens het vuur schoonmaken boven de asput te Eisfelder Talmühle. Kennelijk zijn er wat sporen op het emplacement vernieuwd, getuige de nog niet opgeruimde restanten van rails en dwarsliggers.
 
 
KD 010-05           21-05-1978          DR, 99.7242-3, rangerend naar trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), te Eisfelder Talmühle (v. = 12.40 uur).
 
 
KD 010-06           21-05-1978          DR, 99.7242-3, rangerend naar trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), te Eisfelder Talmühle (v. = 12.40 uur).
 
 
ZW 054-33           21-05-1978          Inmiddels is locomotief DR, 99.7247-2 met trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode) in aantocht. Het inrijsein staat op veilig. Een enkele minuut later stopt deze trein tussen de beide andere te Eisfelder Talmühle
(a.= 12.23 uur, v. = 12.32 uur).
 
 
KD 010-07           21-05-1978          DR, 99.7247-2, kort na aankomst met trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode), te Eisfelder Talmühle (a. = 12.23 uur, v. = 12.32 uur). Links staat trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde) te wachten op locomotief DR, 99.7242-3.
 
 
KD 010-08           21-05-1978          Links: locomotief DR, 99.7242-3, trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), v. = 12.40 uur.
Midden: locomotief DR, 99.7247-2, na aankomst om 12.23 uur met trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode).

Rechts: locomotief DR, 99.7247-2, na aankomst om 12.26 uur met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord).
 
 
KD 010-09           21-05-1978          Links: locomotief DR, 99.7242-3, trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), v. = 12.40 uur.
Midden: locomotief DR, 99.7247-2, na aankomst om 12.23 uur met trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode).

Rechts: locomotief DR, 99.0245-3, na aankomst om 12.26 uur met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord).
 
 
KD 010-11           21-05-1978          DR, 99.0245-3, Eisfelder Talmühle.
Links: locomotief DR, 99.0245-3, na aankomst met wat vertraging met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord), a. = 12.26 uur, v. = 12.27 uur (!)
Rechts staat locomotief DR, 99.7242-3, trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), v. = 12.40 uur.
Niet zichtbaar in het midden staat
locomotief DR, 99.7247-2, trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode), v. = 12.32 uur.
 
 
KD 010-12           21-05-1978          DR, 99.0245-3, Eisfelder Talmühle.
Inmiddels is
locomotief DR, 99.7247-2 met trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode) om 12.32 uur vertrokken.
Links vertrekt locomotief DR, 99.0245-3 met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord), met minstens vijf minuten vertraging. Volgens de dienstregeling is het vertrek om 12.27 uur.
Rechts: locomotief DR, 99.7242-3, trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), v. = 12.40 uur.
 
 
KD 010-13           21-05-1978          DR, 99.0245-3, Eisfelder Talmühle.
Inmiddels is
locomotief DR, 99.7247-2 met trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode) om 12.32 uur vertrokken.
Links vertrekt locomotief DR, 99.0245-3 met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord), met minstens vijf minuten vertraging. Volgens de dienstregeling is het vertrek om 12.27 uur.
Rechts: locomotief DR, 99.7242-3, trein 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde), v. = 12.40 uur.
 
 
KD 010-15           21-05-1978          DR, 99.0245-3, Eisfelder Talmühle.
Locomotief DR, 99.0245-3 vertrekt met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord), met minstens vijf minuten vertraging.
Volgens de dienstregeling is het vertrek om 12.27 uur.
 
 
KD 010-16           21-05-1978          DR, 99.0245-3, Eisfelder Talmühle.
Locomotief DR, 99.0245-3 vertrekt met trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord), met minstens vijf minuten vertraging.
Volgens de dienstregeling is het vertrek om 12.27 uur.
 
 
KD 010-17           21-05-1978          DR, Bahnhof Eisfelder Talmühle.
Na al dit stoomgeweld lijkt de rust teruggekeerd in Eisfelder Talmühle. De eerstvolgende reizigerstrein uit Nordhausen Nord zal zich pas om 16.55 uur in Eisfelder Talmühle aandienen. Uit Wernigerode komt er al een trein om 13.46 uur en daarna pas om 19.01 uur. Uit Hasselfelde is dat om 16.39 uur. Een weldadige stilte daalt neer, waar de vogels het rijk alleen lijken te hebben. Kennelijk zijn er wat sporen op het emplacement vernieuwd, getuige de nog niet opgeruimde restanten van rails en dwarsliggers.
 
 
KD 010-18           21-05-1978          Nog maar amper zijn deze woorden geschreven of het inrijsein voor een trein uit Nordhausen Nord klapt op veilig. Locomotief DR 99.7232-4 verstoort de stilte met een trein uit Nordhausen Nord, bestaande uit drie normaalspoor-goederenwagens op rolwagens en een smalspoorgoederenwagen.
 
 
KD 010-19           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.7232-4, Bahnhof Eisfelder Talmühle.
De eerste goederenwagen is er één van de PKP (Staatsspoorwegen Polen). Op de achtergrond is het emplacement van Eisfelder Talmühle goed te zien. H
elemaal rechts ligt de asput van Eisfelder Talmühle voor het schoonmaken de vuurkist en in de verte staan nog een paar reizigersrijtuigen aan de kant. Kennelijk is kort tevoren de beveiliging van het emplacement vernieuwd, getuige de nog niet opgeruimde restanten van telegraafpalen met uitrusting.
 
 
KD 010-20           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.7232-4, Bahnhof Eisfelder Talmühle.
De trein, bestaande uit drie normaalspoor-goederenwagens op rolwagens en een smalspoor-goederenwagen, stopt op spoor 2 bij de waterkolom, want naar Wernigerode is het een hellingrijk traject, zie hoogtes in dienstregeling.
De locomotief heeft wat water nodig om in Wernigerode aan te komen.
 
 
KD 010-21           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.7232-4, Bahnhof Eisfelder Talmühle.
 
 
KD 010-22           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.7232-4, Bahnhof Eisfelder Talmühle.
 
 
KD 010-23           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.7232-4, Bahnhof Eisfelder Talmühle.
 
 
KD 010-25           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.0235-4, trein 14407 (Wernigerode - Nordhausen Nord) bij aankomst te Eisfelder Talmühle (a. = 13.36 uur). Rechts ligt de asput van Eisfelder Talmühle.
 
 
KD 010-26           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.0235-4, trein 14407 (Wernigerode - Nordhausen Nord) bij vertrek te Eisfelder Talmühle (v. = 13.44 uur).
 
 
KD 010-27           21-05-1978          DR, locomotief DR 99.0235-4, trein 14407 (Wernigerode - Nordhausen Nord) bij vertrek te Eisfelder Talmühle (v. = 13.44 uur).
 
Die dag wordt de resterende tijd besteed aan bezoeken in Drei Annen Hohne en Wernigerode. De volgende dag is Eisfelder Talmühle opnieuw aan de beurt. In de ochtend wordt hier het vertrek van de eerste trein uit Nordhausen Nord naar Wernigerode vastgelegd.
 
 
KD 010-35           22-05-1978          DR, locomotief 99.7239-9, trein 14402 (Nordhausen Nord - Wernigerode) bij vertrek om 07.48 uur te Eisfelder Talmuhle. Links ligt het baanvak naar Hasselfelde.
 
Vervolgens gaat de fotograaf naar Steinerne Renne, waar de aankomst en het vertrek van dezelfde trein 14402 wordt afgewacht.
 
 
KD 010-36           22-05-1978          DR, locomotief 99.7239-9, trein 14402 (Nordhausen Nord - Wernigerode) bij aankomst om 9.22 uur te Steinerne Renne. De wisselplaats ligt in een boog. Stalen dwarsliggers liggen klaar voor uitwisseling.
 
 
KD 010-38           22-05-1978          DR, locomotief 99.7239-9, trein 14402 (Nordhausen Nord - Wernigerode) bij vertrek om 9.22 uur te Steinerne Renne. De wisselplaats ligt in een boog.
 
Kort na het vertrek van de trein naar Wernigerode laat een goederentrein uit Wernigerode zich al verre horen aan het geluid.
 
 
KD 010-39           22-05-1978          DR          99.7247-2, goederentrein van Wernigerode naar een houtzagerij in de buurt, kort voor het oversteken van de bruisende bergbeek bij Steinerne Renne (a./v. = 9.30 uur).
 
Is de goederentrein eenmaal gepasseerd, dan loont het de moeite om te wachten op trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord).
 
 
KD 010-40           22-05-1978          DR          99.7235-4, trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord), bij aankomst, na het oversteken van de bruisende bergbeek, te Steinerne Renne (a./v. = 10.48 uur).
 
Meteen na aankomst stappen we in naar Eisfelder Talmühle, waar elke dag de samenkomst van drie reizigerstreinen plaatsvindt.
 
 
KD 011-01           22-05-1978           Elke dag, kort na de middag is er in Eisfelder Talmühle de samenkomst van drie treinen.
Links juist in beeld: DR, locomotief 99.7242-3, trein 14422 ( Eisfelder Talmühle - Hasselfelde) (v. = 12.40 uur).
Midden: DR, locomotief 99.0235-4, trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord) (v. = 12.27 uur).
Rechts: DR, locomotief 99.0240-4, trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode) (v. = 12.32 uur).
 
 
KD 011-02          22-05-1978           Elke dag, kort na de middag is er in Eisfelder Talmühle de samenkomst van drie treinen.
Links: DR, locomotief 99.7242-3, trein 14422 ( Eisfelder Talmühle - Hasselfelde) (v. = 12.40 uur).
Rechts: DR, locomotief 99.0235-4, trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord) (v. = 12.27 uur).
Rechts erachter, niet in beeld: DR, locomotief 99.0240-4, trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode) (v. = 12.32 uur).
 
 
KD 011-03           22-05-1978           Elke dag, kort na de middag is er in Eisfelder Talmühle de samenkomst van drie treinen.
Links: DR, locomotief 99.7242-3, trein 14422 ( Eisfelder Talmuhle - Hasselfelde) (v. = 12.40 uur).
Midden, deels buiten beeld: DR, locomotief 99.0235-4, trein 14403 (Wernigerode - Nordhausen Nord) (v. = 12.27 uur).
Rechts, erachter, niet in beeld: DR, locomotief 99.0240-4, trein 14404 (Nordhausen Nord - Wernigerode) (v. = 12.32 uur).
 
 
KD 011-05           22-05-1978           Na vijf minuten wacht alleen nog DR, locomotief 99.7242-3, trein 14422 ( Eisfelder Talmühle - Hasselfelde) op het tijdstip van vertrek (v. = 12.40 uur).
 
 
KD 011-06           22-05-1978           Een enkele minuut na het vertrek om 12.40 uur, passeert DR, locomotief 99.7242-3, met 14422 (Eisfelder Talmühle - Hasselfelde) de splitsing van de lijnen naar Hasselfelde en Wernigerode (rechts in beeld). Diezelfde ochtend stond de fotograaf uiterst links in beeld de aankomst van de eerste trein uit Nordhausen Nord naar Wernigerode op te wachten.